Naslovnica O Centru Zakoni Dokumenti Pronađi Korisne veze
HCPM

Povijest projekta

Analiza poljoprivrednih tržišta

Kako prodati?

Pokretanje i razvitak biznisa

Primjeri iz prakse

 

 

Hrvatsko tržište jabuka

Prema ekspertnim procjenama proizvodnja jabuka godišnje u RH iznosi oko 40 000 tona. Stabilnost domaće proizvodnje ograničena je rizicima vremenskih nepogoda. To se prije svega odnosi na tuču, mraz, velike količine oborina, te djelomično i sušu. U domaćoj proizvodnji najzatupljenija sorta je Idared, zatim slijede Jonagold, klonovi i Zlatni Delišes. Od domaćih ponuđača najzatupljenije su jabuke iz Zagrebačke županije koja proizvodi polovicu hrvatske proizvodnje (oko 200 000 tona) te iz Međimurja i Slavonije.

Dio potreba domaćeg tržišta za jabukom namiruje se iz uvoza. Ukupan uvoz jabuka u 2006. godini bio je 21 tisuću tona i zadnje tri godine zadržava se na približno istoj razini. Najveća količina jabuka iz uvoza dolazi u razdoblju od 21. veljače do 14. rujna kada je ponuda jabuka iz domaće proizvodnje smanjena.

Kvaliteta jabuka na hrvatskom tržištu najčešće se ocjenjuje kao osrednja. Gledajući prema sortama najviše se prodaje Idared, zatim slijede Zlatni Delišes i Jonagold, te potom Granny Smith, Gloster te ostale jesenske sorte. Ljetne sorte jabuka (Gala i Elstar) prodaju se u manjim količinama. Procjenjuje se da neće doći do većih promjena u preferenciji sorata jabuka na domaćem tržištu. Međutim, ipak se procjenjuje lagani pad potražnje za Idaredom i Glosterom te rast potražnje za Jonagoldom, Granny Smithom i Bremburnom.

Potrošnja jabuke u Hrvatskoj iznosi oko 15 kilograma po stanovniku godišnje od čega oko 80% opada na tržišnu potrošnju. Prodaja jabuka je oko 52 tisuća tona godišnje odnosno oko 370 milijuna kuna godišnje. Jabuka se najviše troši u jesenskim (listopad - prosinac) i proljetnim mjesecima (ožujak - svibanj). Na potrošnju najviše utječe zamjenjivost s bananom i narančom te drugim sezonskim voćem. Prema stručnom mišljenju samo manji postotak kupaca na domaćem tržištu poznaje sorte jabuka. Prema ekspertnim mišljenjima, kupci rangiraju obilježja jabuka slijedećim redoslijedom: kvaliteta, cijena, podrijetlo, ambalaža i izlaganje, marka i način proizvodnje.

Preuzmi dokument (PDF - 126 kB)

 

 

 
HCPM - Hrvatski centar za poljoprivredni marketing